Ce documente sunt necesare unei persoane juridice fără angajați?
4. Procedura privind avertizori în interes public
Legislația se aplică entităților de drept privat indiferent de numărul de salariați, dacă acestea desfășoară activități care se încadrează în legislația specificată în Anexa nr.3 din Legea 361/2022 privind protecția avertizorilor în interes public. Cele mai frecvente entități care au această obligație (Legea nr. 129/2019 este cuprinsă în anexă) sunt auditorii, experții contabili și contabilii autorizați, evaluatorii autorizați, consultanții fiscali, persoanele care acordă consultanță financiară, de afaceri sau contabilă, alte persoane care se angajează să furnizeze, direct sau prin intermediul altor persoane cu care persoana respectivă este afiliată, ajutor material, asistență sau consiliere cu privire la aspectele fiscale, financiare, ca activitate economică sau profesională principală.
Ce documente sunt necesare unei persoane juridice la prima angajare?
Ce documente sunt necesare unui cabinet medical individual fără personalitate juridică?
Cui se aplică legislația privind protecția datelor cu caracter personal?
Conform Regulamentului UE 2016/679 (GDPR):
operator înseamnă persoana fizică sau juridică, autoritatea publică, agenția sau alt organism care, singur sau împreună cu altele, stabilește scopurile și mijloacele de prelucrare a datelor cu caracter personal;
date cu caracter personal înseamnă orice informații privind o persoană fizică identificată sau identificabilă ("persoana vizată"); o persoană fizică identificabilă este o persoană care poate fi identificată, direct sau indirect, în special prin referire la un element de identificare, cum ar fi un nume, un număr de identificare, date de localizare, un identificator online, sau la unul sau mai multe elemente specifice, proprii identității sale fizice, fiziologice, genetice, psihice, economice, culturale sau sociale;
prelucrare înseamnă orice operațiune sau set de operațiuni efectuate asupra datelor cu caracter personal sau asupra seturilor de date cu caracter personal, cu sau fără utilizarea de mijloace automatizate, cum ar fi colectarea, înregistrarea, organizarea, structurarea, stocarea, adaptarea sau modificarea, extragerea, consultarea, utilizarea, divulgarea prin transmitere, diseminarea sau punerea la dispoziție în orice alt mod, alinierea sau combinarea, restricționarea, ștergerea sau distrugerea;
Domeniul de aplicare teritorial
Regulamentul se aplică prelucrării datelor cu caracter personal în cadrul activităților unui sediu al unui operator sau al unei persoane împuternicite de operator pe teritoriul Uniunii, indiferent dacă prelucrarea are loc sau nu pe teritoriul Uniunii.
Domeniul de aplicare material
Regulamentul se aplică prelucrării datelor cu caracter personal, efectuată total sau parțial prin mijloace automatizate, precum și prelucrării prin alte mijloace decât cele automatizate a datelor cu caracter personal care fac parte dintr-un sistem de evidență a datelor sau care sunt destinate să facă parte dintr-un sistem de evidență a datelor.
Toate entitățile cu sediul în România au calitatea de operator și prelucrează date cu caracter personal încă de la înființare!
Cum se pot evita problemele cu salariații și amenzile inspectorilor?
Legislația de dreptul muncii stabilește drepturi dar mai ales obligații ale angajatorului atât față de angajații săi cât și față de alți lucrători cum sunt studenţii, elevii în perioada efectuării stagiului de practică, ucenicii, persoanele aflate în perioada de verificare prealabilă a aptitudinilor profesionale în vederea angajării, persoanele care prestează activităţi în folosul comunităţii sau activităţi în regim de voluntariat, precum şi şomerii pe durata participării la o formă de pregătire profesională. Aceste obligații trebuie să se regăsească în documentele pe care angajatorul le întocmește pe parcursul desfășurării activității acestora în unitate.
Verificarea documentelor angajatorului se recomandă să fie efectuată periodic din următoarele considerente:
- legislația se modifică într-un ritm alert și este greu de stabilit ce documente trebuie întocmite retroactiv și ce conținut să aibă astfel încât să se respecte legislația care a fost valabilă cu unul sau mai mulți ani în urmă;
- salariații au posibilitatea de a contesta foarte ușor în instanță orice decizie sau document emis de angajator chiar și fără angajarea unui avocat;
- în cazul unui control în majoritatea cazurilor este practic imposibilă aducerea "la zi" a documentelor și astfel amenzile nu mai pot fi evitate.
Formularele prezentate în biblioteca de dreptul muncii dau posibilitatea angajatorului să verifice dacă își îndeplinește obligațiile legale față de angajații săi pentru ca ulterior să poată lua măsuri concrete de remediere a neconformităților astfel încât să evite problemele cu aceștia în instanță dar și cu inspectorii aflați în control.
Cum se poate descărca gratuit Ghidul obligațiilor legale?
În meniul "Info" din contul de utilizator este disponibil atât pentru persoane juridice cât și pentru cabinete medicale ale medicilor de familie un ghid al obligațiilor legale în format .pdf care conține următoarele informații actualizate:
- etapele obligatorii de parcurs pentru persoane juridice fără salariați;
- etapele obligatorii de parcurs pentru persoane juridice la prima angajare;
- descrierea documentelor și activităților cu caracter obligatoriu din punct de vedere al legislației si competențele necesare prestatorului acestor activități;
- riscurile neîndeplinirii obligațiilor legale;
- activitățile pentru care legislația impune desemnarea unor salariați sau persoane externe;
- schema de cooperare între autoritățile cu atribuții de control (baza legală prin care un control al unei autorități poate fi urmat și de controale ale altor autorități).
Care sunt termenele limită anuale pentru îndeplinirea obligațiilor legale?
În meniul "Info" din contul de utilizator este disponibil calendarul cu termenle limită pentru desfășurarea principalelor activități cu caracter anual, obligatorii din punct de vedere al legislației de dreptul muncii privind:
- resusele umane;
- protecția datelor cu caracter personal;
- securitatea și sănătatea în muncă;
- situațiile de urgență;
- gestiunea deșeurilor.
Ce activități sunt disponibile pentru a sprijini angajatoriul în relația cu salariații?
Gestionarea relațiilor de muncă cu salariații reprezintă o adevărată provocare pentru angajator și orice sprijin primit de la specialiști cu experiență pe baza legislației de dreptul muncii și al jurisprudenței îl ajută pe acesta în îndeplinirea cu succes a obligațiilor legale care îi revin.
Următoarele servicii prestate fizic și/sau online, după caz, sunt disponibile pe bază de contract:
1) Resurse umane
- asistență la desfășurarea procedurii de conciliere în cazul conflictelor individuale de muncă;
- asistență/efectuarea cercetării disciplinare prealabile;
- instruire, raportare și soluționare a sesizărilor privind hărțuirea la locul de muncă;
- soluționarea sesizărilor avertizorilor în interes public;
- întocmire/predare cursuri de formare profesională internă.
2) Protecția datelor cu caracter personal
- asigurarea îndeplinirii obligațiilor legale privind protecția datelor cu caracter personal;
- audit de conformitate la cerințele legale privind protecția datelor cu caracter personal în cadrul operatorului și al împuterniciților.
3) Securitate și sănătate în muncă și situații de urgență
- asigurarea îndeplinirii obligațiilor legale privind securitatea și sănătatea în muncă prin Serviciu extern de prevenire și protecție abilitat de ITM;
- audit de conformitate la cerințele legale privind securitatea și sănătatea în muncă;
- asigurarea îndeplinirii obligațiilor legale privind prevenirea și stingerea incendiilor și protecția civilă.
4) Management integrat
- toate activitățile prezentate mai sus prestate în mod unitar.
Informații detaliate privind contractarea acestor servicii se pot obtine din meniul "Info" al contului de utilizator.